Project information
Design Thinking Action Lab 2020: sociální inovace, informační chování a virtuální realita v paměťových institucích
(DISRI 2020)
- Project Identification
- MUNI/A/1301/2019
- Project Period
- 1/2020 - 12/2020
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Grant Agency of Masaryk University
- Category A
- MU Faculty or unit
-
Faculty of Arts
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
- RNDr. Michal Černý, Ph.D.
- Mgr. Vojtěch Hamerský, DiS.
- Mgr. Radoslava Kacová
- Mgr. Lucie Koňaříková
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
- Mgr. Daniela Luňáčková
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
- Bc. Veronika Miklušová
- Mgr. Ondřej Mitrík
- Mgr. Kateřina Pecháčková
- Ing. Patrik Procházka
- Mgr. Jana Procházková
- PhDr. Jiří Stodola, PhD.
- doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.
- PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.
- PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
Design Thinking Action Lab je dlouhodobý projekt, kterým chceme paměťové instituce a informační centra podpořit v proměně na komunitní a znalostní centra. V rámci specifického výzkumu se chceme více zaměřit na problematiku informačního chování, rozšířené virtuální reality, sociálních inovací a digital humanities. Proměna knihoven z půjčoven knih na živá vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centra je celosvětový trend. Je to hledání smyslu a role knihoven v digitální době. Registrovaných čtenářů ubývá. Poptávka po informacích se však nezmenšuje, jen se mění. Některé knihovny to vnímají jako součást svého poslání zajišťovat rovný přístup k informacím. Uvědomují si, že lidé v různých životních situacích mají různé informační potřeby. Využívají toho, že jsou neutrálním a bezpečným veřejným prostorem pro všechny bez rozdílu. Některé knihovny nové služby či akce přímo organizují. Některé pro ně poskytují zázemí a podporují propojování. Některé knihovny jsou dějištěm, některé prostředníkem. Někde je to součást strategie. Náš výzkumný projekt chce lépe pochopit současný stav a nabídnou metodologii a řešení pro transformaci služeb.
Publications
Total number of publications: 19
2021
-
Pravdivost a pravděpodobnost : esej k sémantice bibliografického záznamu
ProInflow, year: 2021, volume: 13, edition: 1, DOI
2020
-
Aktivizující přístupy knihoven v rozvoji informačních kompetencí žáků
Year: 2020, type:
-
Aktivizující přístupy v rozvoji kompetencí v informačním vzdělávání
Year: 2020, type:
-
Aplikační perspektivy výzkumu reflektivní praxe učících knihovníků
Year: 2020, type: Workshop
-
Fenomenologicko-pragmatistická interpretace hyperkonektivistického světa : k problémům filosofie informace
Year: 2020, edition: Vyd. 1., number of pages: 154 s.
-
Hrátky s čertem: lekce autorskoprávní gramotnosti na VŠ
Year: 2020, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Informační gramotnost – kompetence pro bezpečnou každodennost
Year: 2020, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Jak na synchronní distanční video výuku
Metodický portál RVP.cz, year: 2020
-
Jak připravit knihovníky a učitele na změny ve vzdělávání
Year: 2020, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Knihovnická pedagogika se zaměřením a rozvoj kompetencí učícího knihovníka
Year: 2020, type: