Informace o projektu
Komunikace ve školní třídě
- Kód projektu
- GA406/09/0752
- Období řešení
- 1/2009 - 12/2011
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Filozofická fakulta
- WWW stránky projektu
- http://www.phil.muni.cz/wupv/home/veda/komunikace/komunikace
- Klíčová slova
- pedagogická komunikace, základní škola, terénní výzkum
Cílem grantového projektu je v komplexní podobě popsat, jak probíhá pedagogická komunikace mezi učiteli a žáky ve vyučování na 2. stupni české základní školy. Zajímat nás budou jednak základní kvantifikovatelné parametry komunikace, jako je směr komunikace, iniciativa v komunikaci a míra aktivity jednotlivých komunikačních aktérů z hlediska různých jejich charakteristik, délka promluv, frekvence různých typů replik (otázek, příkazů apod.). Především se však budeme snažit induktivně popsat širší charakteristiky procesů pedagogické komunikace, jako jsou komunikační žánry a jejich výstavba, jazyk ve vyučování, způsoby vytváření shody v komunikaci, komunikační šumy, konflikty a jejich zvládání apod. Půjde nám také o to prozkoumat, jakým způsobem aktéři komunikace percipují své vlastní komunikační chování a chování svých partnerů a jakým způsobem se jejich vnímání situace odráží v reálném průběhu komunikace. Přitom budeme udržovat optiku paralelního sledování obsahové a vztahové rovinou - tzn. sledovat, jak se například řeč učitele vztahuje k probíranému tématu (obsahová rovina) a zároveň směřuje k udržování kontroly nad třídou (vztahová rovina).
Publikace
Počet publikací: 43
2013
-
Vizuální akty ve výukové komunikaci
Pedagogická orientace, rok: 2013, ročník: 23, vydání: 1, DOI
2012
-
Feedback in educational communication in Czech secondary schools
Educational Assessment, Evaluation and Accountability, rok: 2012, ročník: roč. 24, vydání: č. 3, DOI
-
Komunikace ve školní třídě
Rok: 2012, vydání: Vyd. 1., počet stran: 293 s.
-
Pedagogické efekty humoru ve výukové komunikaci
Pedagogika, rok: 2012, ročník: roč. 62, vydání: č. 4
-
Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci.
Komunikace ve školní třídě., rok: 2012, počet stran: 20 s.
-
Žáci se smějí učitelům : podoby a funkce školního humoru zaměřeného na učitele
Pedagogická orientace, rok: 2012, ročník: roč. 22, vydání: č. 1, DOI
2011
-
Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy
Pedagogika, rok: 2011, ročník: roč. 61, vydání: č. 1
-
Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy
Studia paedagogica, rok: 2011, ročník: roč. 16, vydání: č. 1
-
Ideálni model vyučování v didaktických materiálech pro učitele aneb Návod ke stavebnici
Škola - statický element v sociálnej dynamike, rok: 2011
-
Influence of teachers’ beliefs on communication with pupils
Rok: 2011, druh: Další prezentace na konferencích