Informace o projektu
Vyučování a učení na vysokých školách
(Vyučování a učení na vysokých školách)
- Kód projektu
- MUNI/A/1467/2020
- Období řešení
- 1/2021 - 12/2021
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Specifický výzkum - podpora studentských projektů
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Filozofická fakulta
- Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
- Mgr. Markéta Beková
- Mgr. Bc. Nicol Dostálová
- Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
- Mgr. Zuzana Juříková, Ph.D.
- Mgr. Tereza Kolumber
- Mgr. Martin Majcík, Ph.D.
- Mgr. Barbora Nekardová
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.
- Mgr. Katarína Rozvadská, Ph.D.
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
- Mgr. Erik Šejna
- Mgr. Zuzana Tulejová
- Mgr. Tereza Vengřinová
- Mgr. Václav Vydra
- Bc. et Bc. Barbora Zavadilová, MPhil
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Cílem projektu je obsahová i metodologická podpora vlastních výzkumných aktivit studentů doktorského studia studijních programů Pedagogika a Andragogika na Ústavu pedagogických věd FF MU. Zastřešujícím tématem pro doktorské výzkumné projekty bude vysokoškolské edukační prostředí a výzvy, kterým v něm jednotliví aktéři v současnosti čelí. Toto zaměření projektu podpoří v českém výzkumu poněkud upozaděnou oblast pedagogického výzkumu, která však je v zahraničí dobře etablována a existuje v ní řada publikačních příležitostí i pro začínající badatele.
Výzkumné aktivity v rámci projektu budou tedy reflektovat procesy učení vysokoškolských studentů, včetně proměn, které jsou spojeny s online vzděláváním způsobeném pandemií. Konkrétně sem spadají témata jako jsou například studijní výsledky, přístupy ke studiu, adaptace na vysokoškolské prostředí atp. Druhá část výzkumných aktivit se bude soustřeďovat na výzvy spojené s vyučováním ve vysokoškolském prostředí, tedy například na metody výuky a způsoby jejich využívání (opět včetně online výuky), na profesní růst vysokošklských učitelů (mentoring, učení na pracovišti, semináře), ale i na institucionální charakteristiky, které tyto procesy ovlivňují.
Obě výzkumné oblasti mají potenciál rozvíjet doktorské studenty metodologicky, jsou publikačně atraktivní, a zároveň mohou přinést významná zjištění pro vysokoškolskou didaktiku a management.
Publikace
Počet publikací: 7
2021
-
Akademická a sociální integrace do studia na vysoké škole u první generace vysokoškoláků : přehledová studie
Studia paedagogica, rok: 2021, ročník: 26, vydání: 1, DOI
-
Biografické učení se z předchozí vzdělávací dráhy u dospělých vysokoškolských studentů
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
Distanční výuka očima studentů doktorského studia
Rok: 2021, druh: Konferenční abstrakty
-
Distanční výuka očima studentů doktorského studia
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
První chvíle studentů v prostředí univerzity: Pomoct, anebo je nechat, ať se naučí plavat?
Rok: 2021, druh: Uspořádání workshopu
-
Racionalisté a esoterici v digitální učebně: Pojetí výuky v době covid-19 očima univerzitních učitelů
Rok: 2021, druh: Konferenční abstrakty
-
Výzva nebo nemožná mise? Tranzice k online výuce v době pandemie covid-19 očima vysokoškolských učitelů.
Studia paedagogica, rok: 2021, ročník: 26, vydání: 3, DOI